De auto

Na 176.733 auto’s stopte Audi de productie van de A2, die in 2000 was gestart, in 2005 al weer. De auto was zijn tijd (te) ver vooruit…

De opbouw van een aluminium en kunststof carosserie op een aluminium spaceframe leverde een zeer lichte, maar toch stevige auto op. De productie was echter te duur: op elke A2 moest Audi enkele duizenden euro’s toeleggen.

De Audi A2 Club Nederland doet zijn best de resterende A2's zo lang mogelijk op de weg te houden. Dat gebeurt door o.a. het verzamelen en vastleggen van kennis over de A2. Ook het registreren van goede adressen voor ouderhoud wordt steeds belangrijker. Het is niet iedereen gegeven zijn auto zelf te onderhouden. En steeds minder garages zijn bekend met de eigenaardigheden van deze auto.

Steeds zeldzamer

De Audi A2 is een zeer duurzame auto:

  • aluminium en kunststof roesten niet
  • lichtgewicht dus zuinig in brandstofverbruik, verzekering en belasting

Maar toch verdwijnt de A2 langzaam maar zeker uit het straatbeeld. Het herstellen van aanrijdingsschade aan de aluminium carrosserie is relatief duur. Schade leidt daardoor eerder tot “total loss”. Dat reserve-onderdelen steeds moeilijker te vinden zijn, helpt ook niet.

Hoe kwam de Audi A2 ter wereld?

In de jaren 90 van de vorige eeuw wilde de Volkswage-Audi-Groep de wereld laten zien hoe zuinig een productie-auto kan zijn.

Fabrikage

Bijzondere modellen

Een van de weinige 100% elektrische Audi A2’s